Noodles, Resipi

Laksa ikan mata besar

 

Teringin nak makan laksa asam masa PKP ni. Tak pa untuk orang yg rapat tu kita hantar ja. Ketua keluarga pi cari semua bahan di market.

Dapat ikan mata besar, sesetengah orang panggil ikan Uji Rashid (Uji kan mata besar, cantik)😍

Suka sangat dapat ikan ni.  الحمد للَّه  Rasanya tetap manis macam ikan kembung tu, cumanya ikan ni lebih besar, maka senanglah kerja menyiang, tak renyah. 😊 Big eye scad 

Masa nak siang tu dok berhati2 dengan duri di bawah perut tu.

Garis sisi pada ikan mata besar perlu dibuang.

Lepas siang bagai, cuci bersih2 dan rebus. Lepas tu boleh asingkan isi dan tulang. Blend isi hingga halus. Tulang diblend berasingan.

Masak kuah cili :

  • 2 genggam cili kering (utk ikan 2 kg) dibuang biji, potong pendik dan rebus hingga lembut.
  • Cili kemudian diblend dengan 3 biji bwg besar dan hirisan lengkuas

  • Serai dititik saja. Tangkai bunga kantan dititik juga.
  • Belacan tak letak pun tak apa.
  • 1 genggam asam keping
  • Sedikit daun cenenghom/kesum
  • Nak letak nenas pun ok. Nak masukkan pudina, ok juga.
  • Nak bubuh kiub ikan bilis atau blend ikan bilis (segenggam) pun boleh.
  • Rebus naik kesemua bahan2 sehingga cili benar2 masak.

Lepas kuah cili dah masak, masukkan isi ikan yg telah diblend. Kalau kuah pekat, masukkan air tulang ikan tadi. Kalau kuah agak cair, air tulang boleh disimpan dalam peti ais( bila kuah diperhangat berkali2 dan menjadi pekat) boleh diguna air tulang tu kemudian. Sebatikan isi ikan dengan kuah.Masukkan garam secukup rasa, serbuk cukup rasa dan boleh tutup api.

Laksa, boleh guna laksa basah atau laksa kering yg direndam dan dicelur.

Laksa asam ikan mata besar

الحمد للَّه

Rampainya ikut selera masing2. Kalau yg suka petis, boleh sj.

 

 

 

Noodles, Resipi

Koay teow udang

 

Nak goreng koay teow utk iftaar, agih kat sahabat2 dan juga utk moreh. Maknanya kena goreng pada skala yg besar. Resipi ni boleh dikecilkan ikut keperluan.

Koay teow udang

 

Sediakan udang yg sederhana besar. Nak buang kulit atau tak, terpulang.

Tauge dan kucai. Ada orang suka tauge yg banyak, tapi jangan la sampai jadi tauge goreng dan bukan koay teow goreng. 😅. Bahagian pangkal kucai diasingkan.

Koay teow goreng, dengan telur sedap sangat. Tu pun kalau yg boleh makan telur. Kalau yg tak makan telur, boleh abaikan.

  • Bawang putih banyak, tak apa, sebab dia wangi. Tumbuk tak payah lumat sangat.
  • Tumis bwg putih hingga kuning keemasan.

  • Segenggam cili kering utk 1kati (600g) koay teow. Kalau yg tak mau pedas sangat boleh kurangkan cili kering. Cili kering dibuang biji dan direbus sebentar. Tutup api dan biar cili terendam dlm air panas hingga lembut. Blend cili hingga lumat.
  • Bila bwg putih dah kuning, masukkan cili dan goreng hingga cili betul2 masak.
  • Masukkan kicap mee, kicap ikan (agak2 masin, gantikan garam) dan sos tiram. Kacau sebati. Rona koay teow jangan terlalu gelap.
  • Masukkan udang dan pangkal kucai. Biar udang masak.
  • Masukkan koay teow dan gaul rata. Tolak ke tepi koay teow.
  • Masukkan telur. Goreng telur dan timbus dengan koay teow sebentar.
  • Masukkan tauge dan kucai. Gaul rata dan biar tauge masak sikit.
  • Tutup api.

Koay teow udang

الحمد للَّه

Sempat diagih, habuan iftaar dan ada lagi untuk moreh.