Ikan, Resipi

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Dok hebuh skrg ni di kawasan utara, di kwsn kuala dan tempat nelayan2 menurunkan tangkapan. Di tempat2 lain tak tau la pulak. Ikan temenung(kembung) dijual murah2. Pusat Khidmat Adun Pantai Merdeka dan Penaga pun di kesempatan ini membuat sumbangan ikan temenung percuma untuk penduduk2 setempat.ย  Nak pi jengok jugak. Sungguh! Ikan temenung (tapi anak2 temenung, tak cukup akai) RM1 sekilo. Beli banyak dari kebiasaan, seronok nak buat serunding. Tempat nak menyiang pun selesa. Anak menantu pakat siang ikan ๐Ÿ˜†Siang punya siang, hari koi (kian) gelap. Sambil siang sambil simpan dalam tong ais. Tudia aih……..muka masing2 pun nak macam ikan temenung dah. Badan pun dah berbau ikan.Tamat kerja menyiang bagai pukul 12 mlm. Puaih(puas) dapat ikan murah. ๐Ÿ˜‰ Serik jugak bila kena siang ikan cmni.

Esok baru boleh buat serunding, dah niat cmtu.

Serunding ikan kembung

  • Rebus ikan yg siap disiang dan dicuci bersih
  • Ambil isi ikan (macam nk buat laksa utara tu) dan diblend. Tulang2 kemudian diblend jugak dan ditapis, ambil airnya.

 

  • Bwg putih dan bwg merah dirincih halus, blend.

 

  • Halia dan kunyit dihiris nipis dan blend lumat.

 

  • Lengkuas dan serai dihiris nipis dan blend lumat.

 

Cili kering dibuang biji, rebus bagi lembut dan diblend.(di sini kami guna 5 genggam cili)

Santan dari 2 biji kelapa.

  • Rebus naik kesemua bahan2 yang dimesin, dengan api kuat. Masukkan sedikit asam jawa.
  • Bila masakan kian pekat, perlahankan api. Masukkan gula, garam secukup rasa.
  • Kacau hingga kering dengan api kecil.

 

ุงู„ุญู…ุฏ ู„ู„ู‘ูŽู‡

Kita pekena dengan pulut.

Terima kasih kepada Anis ygย  banyak membantu ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

 

Ikan, Resipi

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Ikan talang , double spotted queenfish seperti ikan gelama mempunyai rasa yg sedikit tawar. Kemungkinan itu lah sebabnya ikan2 ini sering dijadikan ikan masin.

Lemak kari ni kalau makan dengan nasi lemak pun sesuai. Kali ni nak buat lemak kari ikan talang kering. Gu dengan nenas.

Talang kering dipotong2 (termasuk tulang) dan direndam lebihkurang 1/2 jam.

  • Rebus naik rempah dengan air (atau santan cair jika menggunakan kelapa sendiri), seperti kita merebus cili mesin utk masak asam pedas. Pastikan rempah betul2 masak (ambil bau dia).
  • Masukkan hirisan2 nenas. Masak hingga nenas lembut .
  • Masukkan ikan talang. Biar hingga ikan masak.
  • Masukkan santan pekat. Kacau sebati. Timbuk2 supaya santan tak pecah minyak. Tutup api.

Tumis darat :

  • Pijarkan minyak masak. Masukkan cili kering yg dipotong2 pendek dan daun kari. Goreng hingga garing (jgn hangit).
  • Masukkan hirisan bawang besar, bwg putih dan halia. Goreng hingga kuning keemasan.
  • Tuang ke dalam periuk kari tadi.
  • Kacau sebati.

ุงู„ุญู…ุฏ ู„ู„ู‘ูŽู‡