Aktiviti, Laut

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

 

menjala

Menjala di pantai. Net casting by the shore.

Aktiviti menjala ni selalunya adalah sebagai hobi ja.. dilakukan oleh golongan muda dan tua.Ia satu aktiviti yang sihat. Net casting is a healthy activity and should be carried down to the younger generations.

tangkapan

Hasilnya……lepaih lah sekali makan.Yang penting segaq dan   per…cuma. A fruitful attempt…..enough for a meal.The important thing is it’s “fresh and f.o.c.” 

Ada ikan pari,gelama,udang dan siput. There’s a sting ray, a croaker fish,some prawns and sea molluscs.

Naik saja ke darat,dah tak bernyawa.Beza ngan ikan darat spt.puyu dan haruan,boleh dok kelupoq(kelupur)lagi. Once ashore,they’re dead.Unlike freshwater fishes like the snakehead fish or the freshwater catfish which can still struggle when on land.
landak laut

Kebetulan ternampak landak laut ni yg.masih hidup terdampar di pantai. Ada yg. panggil rambutan laut.Jangan disentuh sebab haiwan laut ni berbisa.Terdapat lebihkurang 700 species landak laut di seluruh dunia.  A sea urchin drifted ashore.

 Burung merpati ni pun mencari habuannya di  pantai. This pigeon is looking for its food at the beach.

Kumpulan gagak (Corvus macrorhynchos). A flock of crows .

Sekoq ni dah dapat rezki dia. This fella has had its part. 

 

Aktiviti, Sungai

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Suasana selepas hujan.Menjala ikan di kuala.  Net casting at the estuary,after the rain.

Memungut tangkapan

Dapat ikan kedera,tapi habih banyak kederat? Pasai sekali lempaq jala dapat sekoq ja.  Kesiaaannn……….  What a pity,after all the trouble, he ended up with one tiny fish.It’s okay,coz the fun is there.

Ikan kedera,jenis ikan yang kawan kita ni dapat. The fish caught by this guy was of this Mugil longimanus/macrolepis.The common name is tabilong.

Memancing

Sedara ni dapat ikan pedukang /bedukang.(Tachysurus leiotocephalus). Nak goreng utk.kucing-kucing di rumah katanya.Musim ujan mcm.ni ikan temenung mahai gila.Kucing plak tak kebuloq sangat sadin dlm.tin tu….pandai depa.Rezki memancing ni tak menentu.Kadang-kadang pedukang besaq-besaq.Yg.tu tuan buat gulai la…

Pelantar ikan

Pelantaq ikan di tambatan. A pier for the fishermen at the moorage.

Bot nelayan di tambatan persendirian. A fishing boat at an individual moorage.

Parking ramai-ramai.Besa tengok dak?Di Swettenham Pier Penang ada bot-bot mewah parking, mahai ooooo…kena caj parking, tapi di sini tak tau la berapa…… tak kena duit kot. Maybe there’s no moorage imposed here as compared to the Marina Bay.

Marina Bay,Swettenham Pier,Penang.

Marina Bay,Penang.

Bot-bot mewah parking di Marina Bay. Luxurious boats at the Marina Bay.

Ferry terminal

Yang ni tak kena caj parking,dah kerja dia…. No pierage imposed coz the ferry is for duty.