Boq sora

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Ustaz kata kalau nak buat makan buboq asyura buat la bila2 masa pun. Jangan dok ambek sempena 10 Muharram tu…… Yang kata bubur asyura ni pun memang ramai yang suka. Ada yang buat cair (dah kata bubur) tapi ada juga yang suka yang versi macam bengkang tu. Di negeri2 pantai timur Malaysia pula bubur asyura dia berempah dan berdaging (ha …terbalik pulak, negeri mamak & mami ni pulak tak buat boq sora yang berempah). Tu yang dikatakan citarasa masing2 kan?

Kami buat yang pekat tu…..

Sediakan:

  • 1 kg kacang hijau1 kg green beans (mung/moong beans)
  • 5 tongkol jagung segar (tak dapat, jadi guna 2 tin jagung proses). 5 cobs of fresh corn (unavailable, so opt for the canned corns,  used 2 cans).
  • 500 g sagu (basuh sedikit dan sejat). 500 g sago (slightly washed and drained)

  • 1 sikat pisang raja (payah nak dapat pisang raja di kawasan bagan ni, jadi seorang sahabat tolong dapatkan di tempat lain, lantas diberikan saja.)  ﺟزا ك ﷲ ﺧﻴﺮا ﻛﺜﻴﺮا  Firdaus.      1 comb of bananas ( this type of bananas is unavailable in our place so a friend had bought it for us somewhere else.)                                     ﺟزا ك ﷲ ﺧﻴﺮا ﻛﺜﻴﺮا   Firdaus.
  • Santan pekat (RM 5).  Thick coconut milk (RM 5)

  • 2 kg ubi keledek( dipotong dadu, jangan terlalu kecil). 2 kg of sweet potatoes( cut into cubes, but not too small).
  • 150 g halia ( dipotong halus dan dikisar. Ambil air perahan). 150 g ginger (cut into small pieces and blend. Get the juice)
  • 500 – 700 g gula putih. 500 – 700 g sugar.
  • 500 g tepung beras. 500 g rice flour.Di dalam periuk rebus hingga kembang kacang hijau dengan air halia dan masukkan 3 helai daun pandan.In a cooking pot  boil green beans with ginger juice and 3 screw pine leaves until soft.
  • Tuang kacau hijau ke dalam kuali besar. Tambah air dan teruskan masak hingga kacang hancur. Transfer the green beans into a large wok. Add in water and continue cooking until the green beans disintegrate.

  • Masukkan keledek dan sagu. Sentiasa kacau supaya sagu tak berketul. Add in diced sweet potatoes and sago. Keep stirring so that the sago will not be in a lumpy mass.
  • Masukkan santan dan kacau. Add in the coconut milk and give a stir.
  • Bila sagu dah masak dan keledek dah lembut sedikit, masukkan hirisan pisang raja dan gula. When the sago is thoroughly cooked and the sweet pototoes are slightly soft, add in slices of the bananas and sugar. 

  • Bila pisang dah lembut, perlahankan api sedikit. Masukkan 2 sb garam. When the bananas become soft, turn down the flame slightly. Add in 2 tbsp of salt.
  • Taburkan tepung beras sambil dikacau rata. Buat sampai habis tepung. Sprinkle the rice flour while stirring.Finish off the flour.
  • Kacau hingga sebati tepung dan bahan2 lain. Stir until the flour is thoroughly mixed with the other ingredients.
  • Kacau hingga bubur menjadi pekat, tiada lagi bau tepung dan bubur berubah warna menjadi lebih gelap dari asal. Keep stirring until the porridge thickens, no more smell of rice flour and the porridge colour changes to a darker tinge.

  • Sendukkan ke dalam bekas2 plastik supaya mudah diagihkan kepada sedara2 dan sahabat2. Scoop into plastic containers for convenience to distribute to relatives and friends.
  • Mengikut tradisi, bubur asyura dituang ke dalam talam yang dialas dengan daun pisang (wangi macam ni). Bila sejuk, dipotong2 macam bengkang. Traditionally this porridge is poured into a large tray lined with banana leaves (nice aroma gained from the banana leaves). When cooled, the thickened porridge is cut into pieces.        

 

       ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟﻠﻪ

 

 

Kanji (bubur lambuk) Romadhon 1435H

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

Orang2 sebelah utara ni panggil bubur lambuk tu kanji.A kind of rice porridge is prepared for the Iftaar(breaking of fast) of Romadhon at  most masjed/mosque in Malaysia.

  • Persiapan membuat kanji bermula seawal pagi — selepas solat subuh. Preparation of the porridge started off early — that is after the subuh prayer.
  • Bawang,bawang putih dan halia untuk ditumis. Onions,garlics and gingers are the basic ingredients to be fried.

  • Bahan2 yg digunakan : halia,bawang besar, daun saderi, daging(dipotong kecil2), santan (4 kg). Ingredients used : gingers,onions, celeries,beef(cut into small pieces),coconut milk(4 kg).
  • Tumis halia,bawang putih dan bawang besar.Masukkan air dan beras (10 kg). Fry gingers,garlics and onions til golden brown. Add in water and washed rice grains (10 kg).
  • Kacau dan masukkan daging. Bila daging telah empuk dan beras telah betul2 kembang,masukkan santan dan garam secukup rasa. Give a stir and add in beef. When the beef has become tender and the rice grains have plumped up well, add in the coconut milk and salt to taste.
  • Akhir sekali masukkan hirisan daun saderi.Finally,add in the chopped celeries.

Kanji yang dah siap diceduk ke dalam sebuah besin besar untuk dibungkus. The ready rice porridge is being scooped into a large basin to be packed.

Proses membungkus kanji.Sedikit kanji juga disimpan untuk orang2 yg akan berbuka puasa di masjid. Packing the rice porridge. A small portion of the rice porridge is usually put aside for those breaking their fast at the masjed.

Bungkusan2 kanji (bubur lambuk) siap untuk diagih InsyaAllah kepada anak2 qaryah atau musafir2 yg singgah bersolat di Masjid Jamek Telaga Air. Packages of rice porridge ready to be distributed to the village folks and travellers who stop by to pray at Masjid Jamek Telaga Air,Butterworth.

Alhamdulillah dan InsyaAllah tugasan ini akan berlangsung selama 27 hari (dari 1 Romadhon hingga 27 Romadhon). Alhamdulillah and InshaAllah this charity work will last for 27 days (from 1st. Romadhon to 27th. Romadhon).

 

— ♥ —