Boq sora

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Ustaz kata kalau nak buat makan buboq asyura buat la bila2 masa pun. Jangan dok ambek sempena 10 Muharram tu…… Yang kata bubur asyura ni pun memang ramai yang suka. Ada yang buat cair (dah kata bubur) tapi ada juga yang suka yang versi macam bengkang tu. Di negeri2 pantai timur Malaysia pula bubur asyura dia berempah dan berdaging (ha …terbalik pulak, negeri mamak & mami ni pulak tak buat boq sora yang berempah). Tu yang dikatakan citarasa masing2 kan?

Kami buat yang pekat tu…..

Sediakan:

  • 1 kg kacang hijau1 kg green beans (mung/moong beans)
  • 5 tongkol jagung segar (tak dapat, jadi guna 2 tin jagung proses). 5 cobs of fresh corn (unavailable, so opt for the canned corns,  used 2 cans).
  • 500 g sagu (basuh sedikit dan sejat). 500 g sago (slightly washed and drained)

  • 1 sikat pisang raja (payah nak dapat pisang raja di kawasan bagan ni, jadi seorang sahabat tolong dapatkan di tempat lain, lantas diberikan saja.)  ﺟزا ك ﷲ ﺧﻴﺮا ﻛﺜﻴﺮا  Firdaus.      1 comb of bananas ( this type of bananas is unavailable in our place so a friend had bought it for us somewhere else.)                                     ﺟزا ك ﷲ ﺧﻴﺮا ﻛﺜﻴﺮا   Firdaus.
  • Santan pekat (RM 5).  Thick coconut milk (RM 5)

  • 2 kg ubi keledek( dipotong dadu, jangan terlalu kecil). 2 kg of sweet potatoes( cut into cubes, but not too small).
  • 150 g halia ( dipotong halus dan dikisar. Ambil air perahan). 150 g ginger (cut into small pieces and blend. Get the juice)
  • 500 – 700 g gula putih. 500 – 700 g sugar.
  • 500 g tepung beras. 500 g rice flour.Di dalam periuk rebus hingga kembang kacang hijau dengan air halia dan masukkan 3 helai daun pandan.In a cooking pot  boil green beans with ginger juice and 3 screw pine leaves until soft.
  • Tuang kacau hijau ke dalam kuali besar. Tambah air dan teruskan masak hingga kacang hancur. Transfer the green beans into a large wok. Add in water and continue cooking until the green beans disintegrate.

  • Masukkan keledek dan sagu. Sentiasa kacau supaya sagu tak berketul. Add in diced sweet potatoes and sago. Keep stirring so that the sago will not be in a lumpy mass.
  • Masukkan santan dan kacau. Add in the coconut milk and give a stir.
  • Bila sagu dah masak dan keledek dah lembut sedikit, masukkan hirisan pisang raja dan gula. When the sago is thoroughly cooked and the sweet pototoes are slightly soft, add in slices of the bananas and sugar. 

  • Bila pisang dah lembut, perlahankan api sedikit. Masukkan 2 sb garam. When the bananas become soft, turn down the flame slightly. Add in 2 tbsp of salt.
  • Taburkan tepung beras sambil dikacau rata. Buat sampai habis tepung. Sprinkle the rice flour while stirring.Finish off the flour.
  • Kacau hingga sebati tepung dan bahan2 lain. Stir until the flour is thoroughly mixed with the other ingredients.
  • Kacau hingga bubur menjadi pekat, tiada lagi bau tepung dan bubur berubah warna menjadi lebih gelap dari asal. Keep stirring until the porridge thickens, no more smell of rice flour and the porridge colour changes to a darker tinge.

  • Sendukkan ke dalam bekas2 plastik supaya mudah diagihkan kepada sedara2 dan sahabat2. Scoop into plastic containers for convenience to distribute to relatives and friends.
  • Mengikut tradisi, bubur asyura dituang ke dalam talam yang dialas dengan daun pisang (wangi macam ni). Bila sejuk, dipotong2 macam bengkang. Traditionally this porridge is poured into a large tray lined with banana leaves (nice aroma gained from the banana leaves). When cooled, the thickened porridge is cut into pieces.        

 

       ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟﻠﻪ

 

 

Bubur durian

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

4 Romadhon 1435H

Durian dikatakan buah yang memanaskan badan. Buat bubur tak pa kot….ayaq (air) kena minum banyak2 masa selepas berbuka posa. The durian is said to cause heat to the body.Eating it during breaking fast in Romadhon,means that we have to consume plenty of water after that.

 Untuk buat bubur durian/Preparing the durian porridge.

  • Sediakan ulas2 durian.Get ready the durian pulps.
  • 1 kole santan pekat dari sebiji kelapa. 1.5 L santan cair. 1 mug of thick coconut milk from 1 coconut. 1.5L of thin coconut milk.
  • Mesin 5 daun pandan yg dihiris dengan sedikit dari santan cair (mesin 2x). Blend 5 screwpine leaves (cut up) with some thin coconut milk (blend twice).
  • Masukkan santan cair berpandan dan isi durian ke dalam periuk dan rebus hingga durian tertanggal dari biji.Put in a cooking pot the thin coconut milk blended with screwpine leaves and the durian pulps.Boil til the pulps get separated from the seeds.
  • Masukkan 1 1/2 senduk gula.Kacau dan masukkan bancuhan 3 camca tepung gandum dan 1 ct garam.Kacau lagi dan masukkan santan pekat.Kacau sebentar supaya santan tidak pecah minyak. Tutup api. Add in 1 1/2 ladle of sugar. Stir and add in 3 tbsp.wheat flour(mix with water) and 1 tsp of salt. Keep stirring and add in the thick coconut milk. Stir awhile and don’t let the coconut milk disperse.Turn off the stove.

Alhamdulillah…… nak makan dengan roti benggali.Alhamdulillah ……. to be taken with bread.

  • Tak tau la pulak mengapa roti ni diberi nama roti benggali.Yang tau ada kilang roti mamak di Penang dan ada kilang roti cina yg buat roti ni.
  • Potong roti ikut selera dan boleh dicicah bubur durian. Cut up the bread into desirable sizes and dip into the porridge.

                                  ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟﻠﻪ…..

 

 

Orang tua2 kata, ulas durian yang terletak satu2 dalam satu pangsa begini dinamakan kucing tidor.

Some durian flesh may exists as single unit in one partition of the fruit. The old folks said that this resembles a sleeping cat.

Yang ni isi kuning. These are more yellowish in colour.

 

–♣–