Ikan kacang-kacang / kekacang

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

Ikan kekacang, sejenis ikan laut.Nama lain ikan ini ialah alu-alu atau tenak. Isinya lembut dan boleh diolah dalam pelbagai masakan. The Sphyraena spp. or commonly known as the barracuda is a marine fish.

Kekacang mempunyai muncung yg panjang dengan gigi-gigi yang tajam.

 سبحان ٱلله

  The bigeye barracuda has a long snout with very sharp teeth.

 

 Seperti badan kekacang yg panjang, telur-telurnya pun terdapat dalam sepasang pundi telur yang memanjang. Like its long body, the roes of the barracuda exist in a pair of elongated egg sacs.

 

–Ω–

 

Sambal tumis kekacang 

  • Persiang ikan bersih2. Katam 5. Lumur garam kunyit (oleh sebab nk makan telur ikan ni, jadi telur diselit dalam bahagian kepala….takut meletup masa goreng). Clean and cut the fish into 5 pieces. Coat with salt and turmeric powder (the roes were stuffed inside the head portion…….scared it might burst during frying).
  • Goreng jangan terlalu garing. Ketepikan. Fry but not too crispy. Put aside.

  • 2 genggam cili kering dibuang biji dan dipotong pendek. Rebus hingga lembut. 2 handfuls of dried chillies. Cut up. Remove the seeds and boil until soft.
  • Mesin dengan 5 ulas bawang putih hingga lumat. Blend the chillies with 5 pips of garlic until fine.

Hirisan dari 1 biji nenas(saiz ikut suka). Slices from 1 whole pineapple (any size will do).

 

 

  • Panaskan 1 cwn.minyak masak dalam kuali. Heat 1 cup of cooking oil in a wok.
  • Tuangkan pes cili dan goreng hingga wangi dan cili betul2 masak. Pour in the chilly paste and fry until aromatic and the paste is thoroughly cooked.
  • Masukkan hirisan nenas dan hirisan dari 2 biji bawang besar. Add in the slices of 1 whole pineapple and slices of 2 onions.
  • Tambahkan air dan masak hingga nenas lembut. Add in water and cook further until the pineapple softens.

  • Masukkan sedikit air asam jawa. Add in a little amount of tamarind juice.
  • Masukkan gula dan garam secukup rasa. Add in sugar and salt to taste.
  • Masukkan ikan dan kacau sebati. Throw in the fish and mix well.

          الحمد لله

 

 

 

 

Cucu Polly

Bismillah Phrase Arabic Islamic Calligraphy 05

 

Ni dia Felixia anak Polly. Dah beranak pun dia. Here’s Felixia,Polly’s grown up girl. She’s having kids of her own.

Tengok la bulu dia tu…..dah carik2 nak buat selimut anak2. Kalau tak cukup bulu sendiri,kawan2 jadi mangsa,kena buat sumbangan.Menjerit2 tak kiralah yg ibu atau perawan, kena ragut.MasyaaAllah. Just look at her furs;tattered and torn,the reason being is to provide blankets for her kittens.When not enough of her own, then friends will be victims for contributions.You’ll hear screams when others are snatched off their furs. MashaaAllah.

Anak2 Felixia baru berumur beberapa hari.Hanya 2 yang hidup.  Felixia’s kittens,a few days old. Only 2 survived.

Anak Felixia yang berumur 1 ke 2 minggu masih belum buka mata. Felixia’s kitten aged 1 to 2 weeks still with eyes closed.

Terlena selepas menyusu.

Fell asleep after breast feeding.

ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻟّٰﻪ    dah besar.

ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻟّٰﻪ   the kittens have grown bigger.

Bersantai. Relaxing.

Anak2 dah mula makan sayur. The kittens have started to feed on vegges.

 

 Dah jumpa dah tempat ibu berehat.Dah boleh lompat tinggi. Yang menariknya mata ibu hitam,tapi mata anak2 merah macam mata tok Polly. Have found mummy’s resting spot.Can hop to higher levels.  The interesting fact is that these kittens’ eyes are red like grandma Polly’s eyes not like those of mummy’s.

         ٱﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻟّٰﻪ

 

–♥–